maanantai 13. huhtikuuta 2009

Summer is coming......

Ojjj, jag har val inte skrivit pa en tid, haha. Sa pa fredag blev jag da sjuk - sadar passligt till Spring Break men forsokte anda gora saker. Sa pa kvallen efter practice for vi till The MExican Diner med nagra familjevanner och det var en riktit trevlig kvall. Pa lordag for vi pa en kort seglats vilket var harligt efter nastan ett ar och pa kvallen for vi till The Yacht Club dit man bara far ga om man ar member - vilket Mike's pappa ar. Det var jattegod mat och stallet ar jattemysigt med massa seglings inspirerade saker och pokaler o allt mojlit. Ute pa terassen sag man hela hamnen och nagra av de storsta batar jag sett - det var coolt. Pa sondag kom Mike's pappa och hans fru till oss och vi hade en BBQ, det var riktit rolit och bade Don och Donna (jep nastan samma namn) ar jattetrevliga och bjod redan mig ti Seattle dar de bor. Pa sondag morgon for Krista med dem till Seaport Village och pa kvallen for de ut pa dinner men kande mig hemsk sa jag stannade hemma hela dagen. Tyvarr sa for Don hem redan sa hann inte se mer av dem....

Men pa onsda for jag o Krista till Hermosa Beach dar vi halsade pa Ruth, Mike's mamma. Pa onsdag kvall kom hennes pojkvan Jack dit och vi hade en jattetrevlig middag med supergod lasagna och vanljglass till efterratt. Pa torsdag borjade da var tour.... Vi borjade med att kora till West High School dar mamma var som utbytesstudent under 80-talet sa det var valdigt surreal o cool. Det var en jattefin skola. Sen fortsatte vi vidar via Del Amo Fashion Center o Redondo Beach Pier, till the Pacific Palisades dar Mike vaxte upp. Darifran var det helt underbara vyer over Stilla Havet och vi korde till ett Observatory och a haunted Lighthouse. Men det var jattevackert o se over havet. Fina hus var dar ocksa och varldens basta FroYo (frozen yoghurt) stalle. Frozen Yoghurt ar nog nagot jag vill ha till Finland - det ar saaaaaa gott, och halsosammare an glass. Pa kvallen for vi till Redondo Beach Pier dar vi at middag o tittade omkring i butiker.

Pa fredag hade vi en laaaang bilfard framfor oss. Vi korde forbi Hermosa Beach och fortsatte till Manhattan Beach som ar ett superfint o trendigt stalle med strand, butiker o restauranger. Lite langre Nara beachen finns ocksa de sakallade McMansions, dvs. megastora hus utan nagon gard millimeter fran varandra. Men imponerande var det ju. Sedan fortsatte vi till Marina del Rey, en megastor hamn for alla LA segelbatar och det var SA stort haha, miljoner segelbatar sag det ut som - det var cool. Sedan fortsatte vi till Venice Beach dar vi stannade en stund och peoplewatched och gick omkring, dessutom sag vi nagra kanaler. Fran Venice korde vi till Santa Monica Pier dar vi stannade lite langre, at lunch och gick omkring. Dar finns ju ocksa en liten amusement park sa jag och Krista akte berg-ocg-dalbana. Det var roligt!!!! Sedan brummade vi vidare till Malibu dar vi sag stranden med alla surfare, fina hus och Pepperdine University. Pepperdine skulle jag villa ga till ifall jag bodde har, det ar det finaste universitetet jag nansin sett och deras dorms sag mera ut som luxury apartments med perfekt utsikt over the Pacific. Dessutom har de en enorm swimming pool! Men dyrt ar det nog att ga dar. Naval, vi fortsatte var fard till Topanga Canyon som ser helt annorlunda ut an nagot jag tidigar sett. Massa grona hills och farms osv, intressant var det dock.

Fran Topanga fortsatte vi till Bel Air och Beverly Hills dar vi spanade efter kandisar eller derass hus, de var megastora har aldrig sett nat sant i mitt liv. Husen sag mera ut som domkyrkan i Hesa an nagot man bor i. Men fina va de ju, int for att jag vet vad man gor med sa mycket space, men det ar som tur inte mitt problem ;) Vi fortsatte till Rodeo Drive dar jag kande mig som Julia Roberts i Pretty Woman da man sag Chanel, Dior, Valentino och Louis Vuitton :) Vi sag ocksa Beverly Wilshire och Beverly Hills hotellena. Sedan korde vi langs med Walk of Fame men vi stannade inte eftersom vi alla sett det redan. Sa vi korde, exhausted men happy, hem till Ruth som bor en 10 minuter walk fran stranden. Pa lordag shoppa vi paskmat och sedan korde vi till Firmona Avenue, gatan mamma bodde pa nar hon var har, rolit eller hur sa liten varlden ar. Sedan gick jag och Krista till stranden en stund, vi shoppade i strandbutikerna (kopte en bikini o solbrillor), gick ut pa Pieren o tog bilder, gick ut pa stranden dar vi sag en volleyball tournament och sedan at vi glass pa Coldstone fore vi gick "hem" igen". Pa kvallen korde vi till Manhattan Beach dar jag kunde spendera flera dagar bara med att ga omkring. Men vi gick till flera sma boutiques och drack en Starbucks Caffe forran vi korde vidar till Olive Garden dar vi at en god italiensk middag.

Pa sondag hade paskharen kommit med en basket for bade Krista och mig, fylld med godis. Det var riktit trevligt :) Fast godiset var inte lika gott som i Finland, saknade mina Mignon o Kinderagg, o dom dar sma o goda haha :P Men rolit var de anda. Kl 2 kom Mike o Tarja och vi hade en egghunt ute pa garden for det var fint o soligt. Mera choko o karkki fick jag dar sa har ett litet forrad nu igen - sa som efter Halloween. Naja, kl 4 kom en grupp med manniskor till Ruth's och vi hade en jattegod paskmiddag med sparris, skinka, potatis, sallad och paj. Sedan hade vi chokokaka och vaniljglass till efterratt - mums. Kl 6 var det dags for oss att kora tibax ti San Diego efter 5 underbara dagar. Ruth var sa trevlig och har redan bjudit mej tillbaka nasta gang jag kommer, tom mina vanner bjod hon dit. Men hon var helt harlig. My American Grandma :) Naja val hemma har sa var det dags att gora sig fardig for idag var det back-to-school. Ujjjj det var hemskt o stiga upp men helt rolit o se alla igen. Och det var roligt att simma igen, kande faktiskt att jag inte tranat pa en vecka. Men varlovet kunde ha fortsatt i annu en vecka :) Men det ar ju nog mycket o se fram emot! Den 8de Maj ska jag pa en Summer Kickoff Concert med Black eyed Peas, Lady Gaga, Flo -Rida, All American Rejects etc. sa det ar jattespannande. Synd blir det ju nog att jag missar Wappen dar o 1sta Maj for det firas inte har. Nah, mast val fira nagot annat istallet. Ha mitt private party har. Men pa torsdag ar det exakt tva manader tills jag lamnar detta underbara stalle och kommer hem. Konstigt ar det, men val helt roligt anda :) Jag saknar er alla sa massor och jag har en underbar sommar att se fram emot! It will be the best! Men nu mast jag ga o ata middag, det har blev val ett langt inlagg! Vi ses valdigt snart, sommaren e sa bakom hornet nu! Eller har ar den redan, de har lovat sol och omkring 25 grader de kommande tio dagarna...... Jag alskar er alla! :D

Manga pussar o kramar
xoxo
Christa

Ei kommentteja: